I AQUESTA PANXA?

Aquesta és la pregunta que moltes ens fem després de parir. I és que quan estem embarassades ens veiem moníssimes amb la panxeta que va creixent, però una vegada ja l’hem tingut, ens adonem que la nostra panxa no és com la de les famoses que al sortir de l’hospital estan estupendes.

Les coses, normalment, van més lentes. I és que tothom té una amiga que al sortir de la clínica, s’ha posat els texans d’abans d’estar embarassada, però tu no, i potser trigaràs 6 mesos en poder-te’ls posar (amb sort).

I és que no tothom és igual, ni totes ens engreixem igual en els embarassos ni el nostre cos torna igual de ràpid a la normalitat. Diuen que fins a l’any, tot no es torna a posar a lloc, així que paciència…

I ja no parlem de si has tingut un embaràs gemel·lar… que possiblement la cosa encara es complica més.

En aquest post us vull parlar de la recuperació post part, més enllà de si tenim més o menys panxa. I és que després del part, no només ha de tronar a lloc la panxa… el nostre sòl pèlvic també ens pot quedar afectat.

En els meus dos embarassos m’he hagut de tractar, tant del sòl pèlvic com en la recuperació de la faixa abdominal. Per això us vull explicar la meva experiència, ja que potser alguna es troba en la mateixa situació.

Primer de tot, dir-vos que és el vostre ginecòleg/a o llevadora qui us ha de diagnosticar qualsevol problema. Si noteu que hi ha alguna cosa que no rutlla, i vosaltres o sabreu millor que ningú, ho heu de comentar. El metge us derivarà o us recomanarà el tractament que necessiteu.

Però és cert, que moltes vegades, no reconeixem els símptomes o senyals d’alarma, per això aquest post potser us pot ajudar.

És tot un luxe comptar amb la col·laboració de la Silvia Luna de Fisioteràpia Revers, que és Especialista en fisioteràpia urinoginecològica, obstètrica i rehabilitació del sòl pèlvic i Especialista en Gimnàstica Abdominal Hipopressiva, i a continuació ens resoldrà alguns dubtes.

Com pot afectar un embaràs a nivell de sòl pèlvic?

L’embaràs en si afecta menys que el part: tot i així l’augment de pes i el desplaçament del centre de gravetat fa que canviï l’estàtica pelviana i es poden produir pèrdues d’orina en els últims mesos; la faixa abdominal i els músculs del sòl pèlvic es debiliten pel sobre estirament i l’augment de pes.

Quins tractaments són els més habituals del sòl pèlvic després d’un part?

En els tractaments de sòl pèlvic es fa una valoració inicial del to de la musculatura del sòl pèlvic, les cicatrius, la sensibilitat de la zona i l’estat de l’abdomen. Segons l’afectació es poden realitzar exercicis específics de reforç actiu, electroestimulació, biofeedback, tractament de la cicatriu per possibles adherències i queloides, indiba i hipopressius.

En què consisteix la diàstasi abdominal?

Aquesta és una de les preguntes habituals a la nostra consulta, les dones que han donat a llum recentment volen saber en quin moment poden començar a fer exercicis abdominals hipopressius amb nosaltres i d’acord amb això, ens demanen si creiem que la musculatura de l’abdomen està “tancada”. La diàstasi consisteix en una separació de la musculatura de l’abdomen provocada per l’increment del volum abdominal que provoca, en aquest cas, l’embaràs. El nadó va creixent dins l’úter i va expandint la línia central de l’abdomen (“línia alba”) separant aquesta musculatura. Durant l’embaràs es produeixen tota una sèrie de canvis hormonals que augmenten l’elasticitat dels teixits per afavorir tots aquests canvis físics necessaris durant tot el període de gestació. Després del part aquesta musculatura hauria de tornar progressivament al seu estat natural, però es poden donar situacions en que això no succeeixi: embarassos múltiples, baix to muscular de la mare, nadons amb molt de pes, cesàries, … si aquesta diàstasi no se soluciona, pot donar problemes com: hèrnies umbilicals, mal d’esquena i debilitat del sòl pèlvic (provocant possibles incontinències o prolapses).

foto2
Abdòmen sense diàstasi – Diàstasi embaràs – Diàstasi post-part

 

Què podem fer ser solucionar-ho?

En casos molt severs seria necessària la cirurgia. En la resta de casos és important un bon assessorament en el postpart per part del ginecòleg, un fisioterapeuta especialitzat en sòl pèlvic o osteòpata. És important la realització d’exercicis adequats per a recuperar la faixa abdominal (que no augmentin la pressió dins de l’abdomen). La gimnàstica abdominal hipopressiva serà la més indicada per començar a tonificar la faixa abdominal, ja que aquest mètode permet:

  • realitzar un treball intens del transvers i dels oblics de l’abdomen
  • provoca l’aproximació en la separació dels rectes
  • és un treball amb baixa pressió intrabdominal
  • tonifica el sòl pèlvic.

 

 

image1-23

I aquesta és la meva panxa actual, sense filtres… bé, reconec que el contrallum afavoreix. Potser pensareu que no la tinc tan malament, i és que estèticament m’ha quedat prou bé, però la diàstasi encara hi és. No tinc massa volum, tot i que em sobresurt una mica. Al tenir els rectes abdominals separats, hi ha certes activitats que no són aconsellables de fer, en general, tot allò que sigui d’impacte. També he hagut d’aprendre a no sobrecarregar la zona abdominal i prendre consciència corporal per no fer-me més mal i evitar hèrnies i altres complicacions. A l’estar tot el dia agafant pes (dels nens) he de vigilar molt i fer-ho sempre de forma correcta (doblegar genolls, amagar panxa, repartir el pes…).

La meva experiència al centre Revers ha sigut genial. Als tres mesos del part em vaig començar a tractar la cicatriu i la panxa amb Indiba (radiofrequència). Tenia la cicatriu de la cesàrea molt enganxada i força estries. Ara tinc la cicatriu perfecte i les estries han desaparegut. A més l’aparença de la pell m’ha millorat molt.

Per altra banda, també em vaig apuntar al grup d’hipopressius que em va anar molt bé per aprendre la tècnica i poder fer-ho a casa. Reconec que em falta constància per fer els exercicis a casa, però he millorat molt.

Espero la informació d’aquest post, us hagi servit. Moltes vegades estem tan pendents d’atendre als nens que ens oblidem una miqueta de nosaltres. Per això us aconsello que si noteu que alguna cosa no va bé, teniu dolors, pèrdues d’orina, hèrnies… us poseu en mans d’especialistes.

Està molt bé que invertim temps en els nostres fills, però no ens podem oblidar de nosaltres, ja que si nosaltres estem bé (i parlo tant a nivell físic com mental) els nostres fills estaran millor.

image1-24

Anuncis

One thought on “I AQUESTA PANXA?

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.